اخلاق مردم ترکیه به کدام شهر ایران نزدیکتر است ؟

اخلاق مردم ترکیه به کدام شهر ایران نزدیکتر است ؟
فردی میتواند در مورد این سئوال نظر دهد که علاوه بر آشنایی به خصوصیات اخلاقی ترکهای ترکیه با فرهنگ و روانشناسی شهرهای ایران هم غریبه نباشد .
زندگی در شهرهای مختلف ایران بواسطه شغل پدر و سپری کردن دوران دانشجویی و سربازی با ملیتها و ساکنین شهرهای مختلف در کشور ایران و ۵ سال زندگی با مردم ترکیه کمک کرد تا بتوانم در این مورد به نتایجی برسم .
اخلاق و منش اکثریت مردم ترکیه مخصوصا ساکنین منطقه آناتولی و شرق ترکیه کاملا مشابه اهالی اردبیل است .
فاکتورهایی که در این مقایسه در نظر گرفتم
۱ – سخت کوشی و کار کردن در شرایط سخت
حتی در اکثر شهرهای جنوبی و بد آب و هوای ایران تمام اسکلت بندها ، بتن ریزها و سایر شغلهای سخت و خشن اهل اردبیل یا توابع آن هستند .
این مشاغل را در کشورهای اروپایی ، ترکها بعهده گرفتند و مثلا کل بازسازی بناها و راههای آلمان پس از جنگ جهانی دوم توسط ترکهای ترکیه انجام شد.
۲ – عدم گرایش به مواد مخدر ( درصد اعتیاد در اردبیل مشابه ترکیه پایین بوده که البته شامل سیگار نمی شود )
۳ – عدم گرایش به جرم و جنایت ( آمار جرم و جنایت در اردبیل بسیار پایین بوده و این امر در ترکیه هم صادق است )
۴ – هم اردبیلی ها هم ترکهای ترکیه در طمع و سودای زود پولدار شدن یا رسیدن به یک مبلغ نا متعارف در کوتاه مدت نیستند و از این طریق کمتر هم سرشون کلاه میره . بعنوان مثال شرکتهای هرمی با وعده پولهای کلان برای سرشاخه ها در ترکیه با استقبال مواجه نشد .
در تهران اکثر رفتگران و کارگران کارهای پر زحمت را ترکها مخصوصا ترکهای منطقه اردبیل تشکیل میدهد در حالی که در بین سارقین، زورگیرها و خلافکاران از اردبیلیها خبری نیست .
۵ –دروغ و دروغگویی در فرهنگ اردبیل به اندازه فرهنگ مردم ترکیه قبیح و زشت است .
۶ – صداقت و سادگی مردم اردبیل گاها موجب سوژه برخی جوک ها و طعنه ها مخصوصا از طرف تهرانی ها می شود و همین امر را من در ترکیه هم مشاهده میکنم که مثلا مسافران تهرانی میگن این ترکها ضریب هوشی پایینی دارند و زبل و زرنگ نیستند .
۷ – هم ترکهای ترکیه هم ترکهای اردبیل ملت متعصبی هستند . البته موضوع تعصب در اردبیل بیشتر به حضرت ابولفضل و ارمانهای تشیع بوده و در ترکیه همین تعصب به مسایل ملی و پرچم متمایل شده است.
قطعا آمار بالا نسبی بوده استثنا در این میان کم نیست ولی این برداشت شخصی من بود که میتواند دقیق نباشد .
سهیل نوروزی

فهرست