توصیه هایی به نقل از کارشناسان اقتصاد بین الملل روزنامه دنیای اقتصاد هنگام خرید ملک در ترکیه

توصیه هایی به نقل از کارشناسان اقتصاد بین الملل روزنامه دنیای اقتصاد هنگام خرید ملک در ترکیه :

برای خرید ملک در ترکیه باید این نکته را درنظر داشت که قیمت املاک در این کشور مشخص است و اگر با ملک مناسب و لوکسی مواجه شدید که بسیار ارزان‌قیمت بود، باید در قانونی بودن آن ملک تردید کنید. بعضی از املاک ترکیه فاقد مجوزهای قانونی هستند و سند ندارند. بنابراین زمانی که مالکان می‌خواهند از شر چنین املاکی خلاص شوند، آنها را به خارجی‌ها می‌فروشند، چون خارجی‌ها آشنایی اندکی با قوانین ترکیه دارند. از سوی دیگر با توجه به اینکه بازار املاک ترکیه درحال شکوفایی است، آژانس‌های مسکن در این کشور مانند قارچ درحال رشد هستند؛ بنابراین برای خرید ملک باید به آژانس‌های معتبر و قابل اطمینان مراجعه کرد. همچنین باید از افرادی که برای فروش ملک با قیمت بسیار پایین در هتل یا خیابان قرار می‌گذارند دوری کرد، زیرا این افراد ممکن است املاک غیرقانونی یا نیمه‌کاره‌‌ای را به فروش برسانند که هرگز تکمیل نخواهند شد.
نکته دیگری که هنگام خرید ملک در ترکیه باید درنظر گرفت، داشتن وکیل است. وکیل می‌تواند این مساله را بررسی کند که آیا ملک به طور قانونی ساخته شده است یا خیر و صحت مجوزهای آن را تایید کند. همچنین وکیل می‌تواند این موضوع را پیگیری کند که آیا ملک بدهی دارد یا خیر. داشتن مترجم نیز هنگام خرید ملک ضروری است. لازم است همه مدارک مربوط به فروش ملک ترجمه شود تا خریدار از آنچه امضا می‌کند آگاهی کامل داشته باشد. در انتخاب مترجم باید به این مساله توجه شود که به مفاهیم و اصطلاحات خرید ملک آشنایی داشته باشد. موضوعی که در تبلیغات فروش ملک در ترکیه برآن تاکید می‌شود، اعطای اقامت دائم به خریداران است اما باید توجه داشت که براساس قوانین این کشور از سال ۲۰۱۳ تاکنون به کسانی که برای اولین‌بار ملک خریداری می‌کنند به صورت خودکار مجوز اقامت«یکساله» داده می‌شود. همچنین برای خرید ملک در ترکیه توسط خارجیان محدودیت‌هایی وجود دارد به طوری که در هر شهر املاک تحت مالکیت خارجیان نباید از ۱۰ درصد مساحت زمین آن شهر بیشتر باشد و خارجیان نمی‌توانند بدون داشتن مجوز وزارت کشور ترکیه بیش از ۳۰۰هزار متر مکعب ملک خریداری کنند. این در شرایطی است که اتباع برخی کشورها تحت هیچ شرایطی مجاز به خرید ملک در ترکیه نیستند. این کشورها عبارتند از: ارمنستان، سوریه، کره‌شمالی، نیجریه، کوبا و یمن.

خرید ملک توسط اتباع چند کشور در برخی مناطق ترکیه ممنوع است، اما این افراد می‌توانند در دیگر نقاط این کشور اقدام به خرید ملک کنند. روس‌ها و اوکراینی‌ها نمی‌توانند در امتداد ساحل دریای سیاه در ترکیه ملک خریداری کنند. یونانی‌ها هم نمی‌توانند در ساحل دریای سیاه و برخی مناطق دریای اژه ترکیه ملک خریداری کنند. برخی ملیت‌ها برای خرید انواع خاصی از ملک با محدودیت مواجه هستند. به عنوان مثال مردم مراکش، مصر و لتونی اجازه خرید زمین‌های کشاورزی را ندارند. مردم افغانستان علاوه بر اینکه نمی‌توانند زمین‌های کشاورزی خریداری کنند، برای خرید دیگر انواع ملک باید مجوز ویژه داشته باشند. مردم آلبانی فقط می‌توانند املاک مسکونی و دفاتر اداری خریداری کنند و مجاز به خرید دیگر انواع ملک نیستند. اتباع برخی کشورها نیز برای خرید ملک باید از وزارت کشور ترکیه مجوز بگیرند. این کشورها عبارتند از: چین، ایران، فلسطین، عراق و هند.

اتباع برخی از کشورها هم بدون نیاز به گرفتن مجوز می‌توانند در ترکیه ملک بخرند. این کشورها عبارتند از: آمریکا، آلمان، آرژانتین، بلژیک، بلیز، بنین، بوسنی و هرزگوین، برزیل، بلغارستان، بورکینافاسو، بوروندی، چاد، جمهوری دومنیکن، استونی، ساحل عاج، فنلاند، فرانسه، گابن، گامبیا، گینه، آفریقای جنوبی، کره‌جنوبی، گرجستان، کرواسی، هلند، بریتانیا، ایرلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، کانادا، قبرس شمالی، کلمبیا، کوزوو، لیبی، لوکزامبورگ، مالی، موناکو، نامیبیا، نیجر، نروژ، لهستان، پرتغال، پرو، رومانی، صربستان و اسلواکی. براساس قوانین جدید ترکیه اتباع کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، لبنان، کویت، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان هم می‌توانند در ترکیه ملک خریداری کنند. این در شرایطی است که فروش مسکن به خارجیان در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ افزایش یافته و همچنان خریداران بیشتری جذب بازار مسکن در شهرهای بزرگ ترکیه و شهرهای ساحلی این کشور می‌شوند. گزارش موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد از ماه ژانویه تا ماه مه خارجیان حدود ۸۰۹۷ باب خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند. این در شرایطی است که ظرف همین دوره در سال گذشته ۶۸۰۴ باب خانه توسط خارجیان خریداری شده بود. این خریدها بیشتر در استانبول، آنتالیا و بورسا انجام گرفته است.
آمارهای رسمی از بانک مرکزی و انجمن سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ترکیه نشان می‌دهد: میزان فروش خانه به اتباع خارجی در سال ۲۰۱۵ رشد داشته است به طوری که فقط در آلانیا ۳۷ هزار واحد مسکونی به خارجی‌ها فروخته شده است که معادل ۳ درصد کل فروش آپارتمان در ترکیه طی سال ۲۰۱۴ است. قیمت ملک مسکونی در ۵ شهر اصلی مقصد سرمایه‌گذاران در ترکیه، حدود ۱۰ واحد درصد بیشتر از نرخ تورم این کشور است که این موضوع محرک اصلی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید .

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ چاپ: ۱۳۹۴/۰۸/۰۳

فهرست