روابط ترکیه و روسیه بیش از پیش تقویت خواهد شد

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که همراه با روسیه خواهان پیدایش راه حل برای سوریه هستند.

سخنگوی ریاست جمهوری در گفتگو با خبرگزاری TASS گفت: “در این زمینه همواره راههای همکاری با روسیه را جستجو کردیم. برای داشتن نگاهی امیدوارانه به آینده و آغاز روند انتقال سیاسی در سوریه خواهان همکاری با روسیه هستیم. “

ابراهیم کالین اعلام کرد مذاکراتی که در سال ۲۰۱۵ ابتدا در سوچی و سپس نیز در سطح عالی در مسکو برگزار شد، زمینه تشکیل گروه بین المللی حمایت از سوریه را فراهم کرد.

کالین با اشاره به دیدار ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در تاریخ ۹ آگوست در شهر سن پترزبورگ اعلام کرد که روابط دوجانبه، بحران سوریه و مبارزه با ترور مهمترین موضوعات مورد بحث در این دیدار خواهد بود.

ابراهیم کالین با اشاره به اینکه دیدار هفته آینده اردوغان و پوتین به روند عادی سازی روابط دوجانبه بین دو کشور روسیه و ترکیه تسریع خواهد بخشید گفت: روند عادی سازی روابط در سایه عقل سلیم و قاطعیت اردوغان و پوتین آغاز گردید.

سخنگوی ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه های مشترک بین دو کشور گفت: آنکارا به همکاری نزدیک با مسکو در تمامی زمینه ها ادامه میدهد. علاوه بر این بر روی پروژه های جدید نیز تلاش میشود. مهمترین نکته در این خصوص برداشتن گام های مشترکی است که در راستای منافع دو کشور و حل مسائل منطقه ای و جهانی برداشته شود.

ابراهیم کالین ضمن تقدیر از ولادیمیر پوتین به خاطر حمایتش از ترکیه در پی کودتای نافرجام ۱۵ جولای گفت: تماس تلفنی پوتین با اردوغان در پی کودتای نافرجام پیام مهمی را در بر داشت. با سرکوب اقدام به کودتا رهبری سیاسی و دولت ترکیه قوی تر شده مشروعیت دموکراتیک این کشور نیز تقویت گردید. در همین راستا، روابط بین روسیه و ترکیه نیز به حالت عادی بازگشته و بیش از پیش تقویت خواهد شد.

فهرست