شرایط اخذ اقامت کاری در کشور ترکیه

شرایط اخذ اقامت کاری در کشور ترکیه

 برعکس بسیاری از کشورها که پس از اخذ مجوز کار از دولت امکان مراجعه یک خارجی برای یافتن کارفرما و شغل میسر میباشد، در کشور ترکیه مجوز کار پس از یافتن شغل و کارفرما برای متقاضی صادر میگردد .
طبق قانون اداره کار ترکیه ، کارفرما باید شرایط لازم برای جذب نیروی کار خارجی داشته باشد از جمله سرمایه شرکت کارفرما باید بالای یکصد هزار لیر بوده، کل سرمایه واریز شده باشد و به ازای جذب هر نیروی خارجی حداقل پنج نفرنیروی کار بومی ترک در آن شرکت مشغول بکار باشد .

شرط دوم ،صدور مجوز کار ، شغل پیش بینی شده برای نیروی کار خارجی می باشد و کارفرما باید علت استخدام نیروی خارجی بجای نیروی ترک را توجیه کند . 

وظایف شغلی نیروی خارجی با ید بنحوی باشد که از عهده نیروی کار ترک خارج باشد . مثلا نیاز شرکت به فردی با آشنائی کامل به زبان خارجی و یا نیاز شرکت به بازار یابی در کشور مطبوع فرد خارجی و ….

کارفرما موظف به درج نام خارجی در لیست بیمه و پرداخت حق بیمه سهم کارفرما می باشد . این حق بیمه به فرد خارجی این امکان را میدهد تا با توجه به قوانین وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه پس از زمان مشخص نسبت به بازنشستگی یا بازخرید خود اقدام کند .
مجوز کار در مرحله اول یکساله صادر گردیده و بشرط ادامه کار در همان کارفرما سال بعد بصورت دوسال و سه سالهتمدید میگردد .
اقامت کاری که بهمراه مجوز کار صادر میگردد معتبر ترین نوع اقامت می باشد و دولت متعهد به صدور مجوز کار بدون محدودیت زمانی  پس از پنج سال اقامت کاری بی وقفه می باشد .  

 

 

فهرست