مسافران و ایرانیان مقیم ترکیه در ایام انتخابات پیش رو در این کشور چه عملکرد مناسبی داشته باشند؟

جمهوری ترکیه با پشت سر نهادن دو-سه سال توام با تنشهای امنیتی و سیاسی اکنون بیش از یکسال است که توانسته ثبات خوبی را در همۀ عرصه ها برقرار نماید و وضعیت این کشور از هرحیث کاملاً عادی و مثبت است، غیراز تمدید وضعیت اضطراری (سیاسی-حاکمیتی) که دلایلی کاملاً سیاسی و ریشه در مصالح فعلی ترکیه دارد کلیۀ مولفه های زیستی، تجاری و غیره در این کشور منطبق با وضعیت سفید و استاندارد است. به ویژه با اقدامات امنیتی-نظامی ترکیه در کمربندهای مرزی و ضربات مهلکی که به گروهکهای تروریستی منطقه وارد کرده خوشبختانه شبح تروریزم نیز در این کشور از بین رفته.
اکنون با درخواست احزاب رقیب و موافقت حزب حاکم قرار است که در ماه آینده انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی حدود ۱۷ ماه زودتر از موعد برگزار گردد. ناظران سیاسی در داخل و خارج از ترکیه اعتقاد دارند که این دوره از انتخابات بسیار کم چالش تر از دوره های پیشین و موخر خواهد بود، ولی به رغم توفیقات و محبوبیت حزب حاکم قطعاً همانند گذشته رقبا با حداکثر توان سیاسی در انتخابات حاضر خواهند شد و فضای آنرا گرم خواهند کرد.
با ذکر این مقدمه و با توجه به تعداد بالای ایرانیان مقیم و مسافر در ترکیه ضروری است که نکات ذیل پیرامون جگونگی عملکرد هموطنان عزیز ایرانی، طی این ایام مورد توجه قرار گیرد.

✔️از هر گونه مباحثۀ سیاسی و هرچند دوستانه با شهروندان ترکیه پیرامون انتخابات و سیاست، مقایسۀ شرایط دو کشور و … پرهیز نمایید، خصوصاً هموطنان آذری زبان و یا افرادی که به هر شکل به زبان ترکی آشنایی و توانایی مکالمه دارند.
✔️به عنوان یک شهروند غیر ترک از شرکت در هرگونه میتیگ یا گردهمایی سیاسی در این ایام خودداری نمایید حتی با همراهی دوستانی که احیاناً شهروند ترکیه باشند. همچنین از هرگونه فعالیت در کمپینهای انتخاباتی احزاب در هر عرصه ای اعم از خیابان، فضای مجازی، محافل و … پرهیز نمایید.
✔️از دریافت هرگونه نشان، پرچم، علامت تبلیغاتی، هدیه و … که در کمپینهای خیابانی احزاب پخش میشوند خودداری نمایید، مگر یک قلم “پرچم رسمی جمهوری ترکیه” (بدون هر علائم اضافی) که درصورت تمایل میتوانید آنرا به یادگار قبول کنید.
✔️در روزهای منتهی به انتخابات حجم کارنوالهای خیابانی احزاب بسیار زیاد و تعدادی از خیابانهای مرکزی و مهم شهرهای بزرگ تحت تاثیر ترافیک حاصله خواهند بود، برای پرهیز از هرگونه اتلاف وقت و معطلی در ترافیک قبل از خارج شدن از منزل یا هتل مسیریابی صحیحی انجام دهید، مسافران عزیز میتوانند از لیدر تورهای مسافرتی خود و مسئولان هتل راهنمایی لازم را کسب کنند.
✔️در روز انتخابات و ایام منتهی به آن نیروهای مسلح بیشتری در سطح کشور فعال هستند، لازم است که هموطنان گرامی از هرگونه نزدیک شدن ناگهانی به این ماموران به هر منظوری که باشد (مثلاً عکس یادگاری یا پرسیدن سوال و آدرس) جداً خودداری نمایند. این کار ممکن است علاوه بر ایجاد اخلال در انجام وظیفۀ آنها، منشا یک سوءتفاهم امنیتی و عکس العمل ماموران شود. همچنین در روز برگزاری انتخابات از نزدیک شدن و کنجکاوی نسبت به مراکز اخذ رای پرهیز کنید.
✔️قوانین مربوط به خرید، حمل و استفاده از مشروبات الکلی در ترکیه مشابه اکثر کشورهای اروپایی است، یعنی خرید در ساعات و مراکز مجاز، حمل در پاکت مکدر (غیرشفاف)، حمل در صندوق عقب خودرو، نوشیدن در اماکن مجاز و یا منزل … لازم به ذکر است که مطابق قانون انتخابات حداقل ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری فروش انواع مشروبات الکلی و نوشیدن آن در مراکز عرضه مانند کافه، رستوران، میخانه، کلوب شبانه و … ممنوع خواهد بود، هرچند افرادی که قبل از شروع ساعات محدودیت این اقلام را تهیه کرده باشند میتوانند از آن در محافل خصوصی مانند منزل یا هتل استفاده کنند.
✔️ارائۀ خدمات و سرویس به شهروندان و توریستها در هیچ زمانی متوقف نخواهد شد و کلیۀ مراکز فرهنگی، توریستی، تفریحی و … به ارائۀ سرویسهای خود ادامه خواهند داد، فقط در روز برگزاری انتخابات و با توجه به حق شهروندان ترکیه برای شرکت در آن، ممکن است مراکزی با چند ساعت تاخیر آغاز به کار نموده و یا پرسنل با برنامه ریزی شیفتی بر سر مشاغل خود حاضر شوند، لذا اگر در روز انتخابات در ترکیه حضور دارید برای مراجعه به هر مکانی قبل از عزیمت درمورد ساعت کار و اطمینان از ارائۀ سرویسی که متقاضی آن هستید اطلاعات لازم را کسب کنید.
✔️سفارت جمهوری اسلامی ایران و شعب کنسولگری آن مطابق سابقۀ قبلی و حسب وظیفۀ ذاتی خود درمورد تحولات ترکیه، احتمالاً اقدام به انتشار اطلاعیه ای محافظه کارانه خواهد نمود. لازم است که هموطنان گرامی ضمن آسودگی از سفر و اقامت خود در ترکیه، ملاحظات احتمالی این نهاد دیپلماتیک را نیز درنظر گرفته و رعایت نمایند.

فهرست