مطبوعات ترکیه،چهارشنبه ۷بهمن ۱۳۹۴

مروری بر روزنامه های امروز ترکیه

روزنامه خبرترک طی گزارشی می نویسد، داعش روستاهای علوی، کرد و ترکمن را در هدف قرار داده است. در پی حمله تروریستی در ۱۰ ام ماه اکتبر در ایستگاه قطار آنکارا، طرح سازمان یابی داعش در شهر غازی آنتپ برملا شد. در این چهارچوب هویت سازمان تروریستی پ ک ک در زمینه طرحهای خود پیرامون ایجاد درگیری بین اکراد و ترکها و حتی مذاهب نیز به اثبات رسیده است. حملات خونین داعش علیه روستاهای علوی، کرد و ترکمن نیز آشکار می باشد.
روزنامه ینی شفق طی گزارشی تحت عنوان ” انتقال نفت از شمال عراق به ترکیه چهار برابر افزایش یافته است ” می نویسد، مقدار نفتی که از طریق خط لوله کرکوک – جیحان از طریق ترکیه به بازارهای جهان انتقال داده می شود، در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش یافته و از ۴۸ ممیز ۶ میلیون بشکه به سطح ۱۹۲ ممیز ۴ میلیون رسیده است. کارشناسان بر این عقیده اند که اهمیت ترکیه از نظر یک کریدور امن انتقال انرژی، بدلیل بی ثباتی و درگیریها در منطقه، خائز اهمیت می باشد. برای همین ترکیه از نظر انتقال نفت عراق گزینه مهمی محسوب می شود.
روزنامه وطن در گزارشی با عنوان ” ترکیه در لیست کارتهای اعتباری در رده اول قرار دارد ” می نویسد، شمار کارتهای اعتباری در ترکیه به ۱۷۱ میلیون عدد رسیده است. در این چهارچوب هزینه خرید و فروش با کارتهای اعتباری به مرز ۵۲۶ میلیون لیره ترک رسیده است.
روزنامه صباح در گزارشی با عنوان ” بانک ایرانی می آید ” می نویسد، پاسارگاد دومین بانک بزرگ ایران سرمایه گذاری در ترکیه را ترجیح داده است . مصطفی بهشتی روی عضو هیئت مدیره بانک مدیره بانک پاسارگاد طی سخنانی اظهار داشت، در نظر داریم که در پی ترکیه در آلمان، اسپانیا و چین سرمایه گذاری بکنیم. وی ضمن اشاره براینکه، تحقیقات ذیربط با سرمایه گذاری در این کشورها را آغاز کرده ایم، گفت، در نظر داریم که در این کشورها شعبه باز بکینیم. این شراکت می تواند با اشتراک و یا خرید بانکهای محلی نیز تحقق بیابد.

فهرست