مطبوعات ترکیه اول جولای ۲۰۱۶

روزنامه وطن در گزارشی با تیتر “در امر مبارزه با ترور همراه شما هستیم” نوشته است، برت کوئندرز وزیر امور خارجه هلند رئیس ادواری اتحادیه اروپا اعلام کرد که در زمینه مبارزه با ترور با ترکیه متحد هستند. وی ضمن یادآوری وقوع حملات مشابه حمله تروریستی در فرودگاه آتاترک استانبول، در بروکسل و پاریس، گفت:”در پی چنین حمله تروریستی که افراد بیگناه قربانی آن شدند، صمیمانه در کنار مردم ترکیه هستیم.” برت کوئندرز با اشاره به اینکه تروریستها با توسل به خشونت درصدد ترساندن مردم و دستیابی به اهداف شوم سیاسی خود هستند، گفت:”به همین دلیل باید در برابر بلای تروریسم همه با هم ایستادگی کرده و با آن مبارزه کنیم.”

“ایست بازرسی در خارج از محوطه فرودگاه ” تیتر خبری است که روزنامه خبرترک در شمار امروز خود منتشر کرده است. بر اساس گزارش این روزنامه، در پی حمله تروریستی در فرودگاه آتاترک استانبول، طرح عمل امنیتی جدیدی در مکانهای پر ازدحام نظیر فرودگاهها، ایستگاه های قطار و ترمینالهای بزرگ مسافربری به مورد اجرا درخواهد آمد. بر اساس این طرح جدید که بینالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه به ارائه توضیحاتی در مورد آن پرداخت، در فرودگاهای بین المللی و بزرگ نظیر فرودگاه آتاترک استانبول، اکیپ ویژه ای مامور برقراری امنیت خواهد شد. در خارج از محوطه این فرودگاه همانند آنچه که در بروکسل وجود دارد، ایستهای بازرسی ویژه ای جهت کنترل مسافرین و خودروها تاسیس خواهد شد.

روزنامه صباح طی گزارشی با عنوان “رشد اقتصادی و تجارت خارجی ترکیه” نوشته است، آندره ساپیر پروفسور اقتصاد دانشگاه بروکسل و مشاور اقتصادی رومانو پرودی رئیس سابق کمیسیون اروپا ضمن تاکید به اینکه اقتصاد ترکیه در میان مدت رشد خوبی داشته است گفت:”ترکیه چندین بار دوره های خوب و بد را پشت سر گذاشته است، ولی در عین حال رفورم های مهمی را انجام داده است. این رفورم ها سبب رشد ترکیه در بازارهای خارجی و داخلی طی ده سال اخیر شده است. رشد اقتصادی ترکیه، نه با درآمدهای کاذب بلکه با تجارت خارجی و قابلیت مدرنیزه شدن حاصل شده است.”

روزنامه ینی شفق در گزارشی با تیتر “کمک به افغانستان از طریق تیکا” مینویسد، آژانس توسعه و همکاری ترکیه موسوم به “تیکا” در بین نیازمندان افغانستانی بسته های افطاری توزیع کرد. این بسته های افطاری که متشکل از آرد، برنج، روغن، ماکارونی، نخود، نمک و شکر میباشد، در شهر مزار شریف واقع در شمال این کشور در بین نیازمندان توزیع گردید. در چهارچوب کمک های خیریه این آژانس در ماه مبارک رمضان، به بیش از ۱۰۰ خانواده بسته های مواد غذایی و به دهها خانواده نیز افطاری داده شد.

و روزنامه استار در گزارشی با عنوان “دعوت اکادمی اسکار از نوری بیلگه جیلان” نوشته است، آکادمی اسکار که به دلیل تبعیض نژادی مورد انتقاد قرار گرفته است، از ۶۸۳ عضو جدید از ۵۹ کشور جهان جهت حضور در هیات داوران دعوت به عمل آورد. در بین دعوت شدگان سه سینماگر ترک نظیر نوری بیلگه جیلان کارگردان معروف ترکیه ای جای دارند. ۴۶ درصد از هنرمندان دعوت شده را زنان، ۴۱ درصد را نیز اقلیتهای قومی تشکیل میدهند.

فهرست