مطبوعات ترکیه دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵

مروری بر اخبار و گزارشات منتشر شده در روزنامه های ترکیه

روزنامه صباح در گزارشی با تیتر “اولین ضربه از سوی اردوغان” نوشته است، استادیوم جدید وودافون آرنای باشگاه بشیکتاش، طی یک مراسم تاریخی افتتاح شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در این مراسم طی سخنانی گفت:”بشیکتاش با تاخیر به حق خود رسید. اثری شایسته شان و منزلت “عقاب سیاه” پدید آمد. ” گفتنی است که طرفداران باشگاه بشیکتاش لقب عقاب سیاه را به این باشگاه داده اند. رجب طیب اردوغان پس از بریدن روبان افتتاحی این استادیوم وارد زمین شده و اولین کسی شد که به توپ ضربه زد. “
روزنامه ینی شفق طی گزارشی با عنوان “آزمون ترور در اروپا ” نوشته است، ترکیه، مجددا خواهان استرداد ۳۵۰ تروریستی خواهد شد که با بولتن قرمز تحت پیگرد قرار داشته ولی کشورهای اروپایی تمایلی به بازپس دادن آنها ندارند. ترکیه، حکم دادگاه فدرال سوئیس در مورد استرداد محمت یشیل چالی تروریست منسوب به TİKKO از سازمان پلیس آلمان را به عنوان” نمونه ای از سابقه صدور این حکم” ارائه خواهد کرد.
روزنامه حریت در گزارشی با تیتر “باز مدرسه ای را به آتش کشیدند” نوشته است، تروریست های پ ک ک شب گذشته، با کوکتل مولوتوف به دبستان سه طبقه “کینیاس کارتال” در شهر اردمیت استان وان حمله کردند. به رغم مداخله اکیپهای اطفای حریق بخش اعظمی از این دبستان به خاکستر تبدیل شد. این آتش سوزی که منجر به تخریب سیستم اتوماسیون برق این مدرسه شده است، خسارتی بالغ بر ۲۰۰ هزار لیره بر جای گذاشته است.
روزنامه خبر ترک در گزارشی با تیتر “پرواز دیاربکر- اربیل راه اندازی شد” مینویسد، اولین پروازهای خارجی فرودگاه دیاربکر آغاز به کار کرد. هواپیمای متعلق به خطوط هوایی ترکیه، با ۷۱ مسافرش به مقصد شهر اربیل در عراق پرواز کرد. مهدی اکر معاون رهبر حزب عدالت و توسعه در اینباره گفت:”این پروازها، نقش بسیار مهمی در توسعه روابط تجاری و گردشگری بین دیاربکر و اربیل ایفا خواهد کرد.” حسین آکسوی استاندار دیاربکر نیز از انجام پروازهای دیاربکر – اربیل، سه روز در هفته خبر داد.
و “برگزاری نمایشگاه کشتی های تفریحی در استانبول” تیتر خبری است که روزنامه وطن در شماره امروز خود منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، نمایشگاه “Yacht Show Eurasia” که طی آن کشتی ها تفریحی دست اول و قایق ها و کشتی های تفریحی دست دوم با تخفیف های ویژه به معرض نمایش و فروش گذاشته خواهد شد، در روزهای پنجم تا دهم ماه می در استانبول برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه که در ویاپورت مارینای منطقه توزلای استانبول برگزار خواهد شد، بیش از ۲۰۰ کشتی که ارتفاعشان بین ۳ الی ۴۰ متر متغییر است، به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

فهرست