مطبوعات ترکیه سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵

روزنامه یئنی شافاک در خبری با تیتر “شیفت ملت” مینویسد، شهروندان ترکیه، به شیفتشان در میادین برای دموکراسی و بر علیه تلاش گروه تروریستی فتح الله گولن برای انجام کودتا، ادامه میدهند. هزاران شهروند ترکیه از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان، همه با دعوت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور که گفته است: “خطر رفع نشده است. میادین را خالی نگذراید”، از روز جمعه تاکنون از شب تا صبح میادین را ترک نکرده و به “شیفتشان برای حمایت از دموکراسی”، ادامه میدهند. شهروندان با در دست داشتن پرچم ترکیه که نشانه ای از استقلال میباشد، میادین را پر کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی که حمایت از دموکراسی و اراده ملی را نشان میدهد، از ادیرنه تا وان و از آنکارا تا دیاربکر، در همه شهرها، میادین را به رنگ سفید و قرمز پر کردند.

روزنامه استار در خبری با تیتر “مقاومت با شکوه خلبانها” مینویسد، نافرجام ماندن کودتا از سوی گروه تروریستی فتح الله گولن، با موضع قاطع بسیاری از سربازان میسر گردید. مشخص گردید که بسیاری از سربازان که قصد جلوگیری از کودتا را داشته اند، حاضر به دادن مهمات و سوخت به جنگنده ها در آنکارا نشده و سعی کرده اند تا از پرواز جنگنده ها ممانعت کنند. به پرسنل مسئول تهیه سوخت و بمب در “فرماندهی چهارم پایگاه اصلی جنگنده ها” که از سوی افسران کودتاگر به عنوان مقر مورد استفاده قرار گرفته بود، گفته د که “عملیاتی مهم برای آینده ترکیه” انجام میدهند. پرسنل تعمیرو کنترل جنگنده ها در همین چهارچوب جنگنده ها را با مقدار بالایی مهمات پر کردند. پرواز جنگنده ها از سوی فرماندهی رادارهای هوایی، مشخص شد. پس از این وضعیت غیر عادی، توسط بی سیم با جنگنده های F16 تماس گرفته شد. ولی خلبانها، به این تماسها پاسخی ندادند. به جنگنده ها گفته شد که این پروازها غیر قانونی است و دستور داده شد تا به پایگاههایشان بازگردند. یکی از خلبانها با گفتن “دستور را از فرمانده ناوگان میگیریم” بی سیم را قطع کرد.

روزنامه صاباح در خبری با تیتر “لیره ترک نیز با موفقیت کودتا را سرکوب کرد”، نوشته است، بازار نیز به کودتای گروه تروریستی فتح الله گولن که از سوی مردم سرکوب شد، فرصت نداد.در بازار ترکیه که روز جمعه عصر با ۵ درصد افزایش، سریعترین افزایش ۸ سال اخیر را داشت، قیمت دلار تا ۳٫۰۱۵۷ لیره ترک رسید. ولی این قیمت با کاهشی سریع در روز اول هفته، به میزان ۳ درصد کاهش یافته و به ۲٫۹۲۶۳ لیره ترک رسید. لیره ترک که بیش از نیمی از کاهش را تلافی نموده است، بعد از ظهر دوشنبه نیز به ۲٫۹۶ لیره ترک افزایش یافت.

روزنامه خبرترک طی گزارشی با تیتر “به تولید و شیفت دموکراسی، ادامه خواهیم داد” مینویسد، ۱۲ سازمان جامعه مدنی در جهان کار، بیانیه ای مشترک علیه تلاش انجام شده برای کودتا در ترکیه صادر کردند. در این بیانیه گفته شد: “بر این باوریم که سرکوب شدن کودتا در مدت زمانی کوتاه و در دوره طولانی مدت، اقتصاد کشور را به شکلی مثبت تحت تاثیر قرار خواهد داد.ما نیز به عنوان جهان کار، به تولید و شیفت حمایت از دموکراسی ادامه خواهیم داد.” دیوهای اقتصادی چون کوچ، ساباجی، آکفن، کوزو گروپ و کیبار هولدینگ نیز پیرو شعار “ادامه سرمایه گذاری” میباشند.

۵۷۶۸f382f19b3

و روزنامه وطن در خبری با تیتر “دستور شلیک به پروازهای بدون اجازه” نوشته است، بنا به دستور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، پروازهای گشتی جنگنده های F16 با هدف تامین امنیت در کل کشور آغاز گردید. مصطفی چالیشکان مدیر امنیت استانبول، دستور داد، هلیکوپترهایی که بدون اجازه پرواز میکنند، را مورد هدف قرار دهند. ممنوعیت پرواز در منطقه مارمارای، تا روز ۲۲ جولای تمدید شد. جنگنده های نظامی و یا هلیکوپترها، تنها با “اجازه قبلی” در منطقه ممنوعه قادر به پرواز خواهند بود.

فهرست