مطبوعات ترکیه سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴

روزنامه ینی شفق طی گزارشی با عنوان “قطره ای در دریا” نوشته است، با فرارسیدن فصل سرما تراژدی مهاجرینی که پشت درهای بسته کشورهای اروپایی در انتظار نشسته اند افزایش یافته است. در همین راستا، اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالکان در زمینه تاسیس اردوگاه های صدهزار نفره جدید که نیمی از در یونان خواهد بود، به توافق رسیدند. این درحالی است که اروپا به تنها ۸۶ نفر از ۷۰۰ هزار مهاجری که طی ۱۰ ماه وارد آن شده اند، اجازه اقامت داده است.

روزنامه صباح در گزارشی با تیتر “ناتانیاهو میخواهد فلسطینیان را از بیت المقدس تبعید کند” مینویسد، بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که هفته گذشته مدعی کشتار یهودیان در جنگ جهانی اول توسط فلسطینیان شده و با واکنش تمامی جهان روبه رو شده بود، اینبار تصیم به تبعید بیش از ۸۰ هزار فلسطینی از برخی از محله های بیت المقدس گرفته است.بر اساس گزارش این روزنامه، ناتانیاهو این تصمیم را در نشستهای کابینه این کشور به مناظره گذاشته است.

روزنامه خبرترک در گزارشی با عنوان “یوآن چین به سبد ارزهای صندوق بین المللی پول اضافه خواهد شد ” نوشته است، به گزارش سه منبعی که نامشان فاش نشده است، صندوق بین المللی پول یوآن واحد پولی چین را در لیست واحد های پولی مرجع مربوط به ساز و کارهای حمایتی این نهاد موسوم به “حقوق برداشت ویژه” و یا همان اس دی آر”SDR” قرار خواهد داد. بر اساس گزارش این روزنامه، یونان نیز به این لیست اضافه خواهد شد. به گفته یکی از این منابع چین از ورود خود به این لیست مطمئن است چرا که دولت چین بیانیه ای در باب خشنودی از این موضوع منتشر کرده بود.

روزنامه استار در گزارشی با تیتر “شاخص اطمینان در ماه اکتبر افزایش یافت” نوشته است، سازمان آمار ترکیه شاخص اعتماد مصرف کننده در بازار را اعلام کرد. در ادامه این خبر میخوانیم، شاخص اطمینان در بخش خدماتی با ۰٫۱ درصد افزایش به مرز ۹۷٫۶۳ درصد دست یافته است. شاخص اطمینان در بخش تجارت خرده فروشی نیز ۲٫۷ درصد افزایش یافته ولی در بخش ساخت و ساز این شاخص ۰٫۵ درصد کاهش یافته است.

روزنامه حریت در گزارشی با عنوان “کوزوو ۵ کیلومتر به مقدونیه نزدیک تر شد” نوشته است، ۵ کیلومتر از جاده جدید ۶۵ کیلومتری ساخته شده از سوی اِنکا یکی از معتبر ترین شرکتهای پیمانکاری ترکیه و شریک آن Bechtel که پریشتینا پایتخت کوزوو را به کشور همسایه مقدونیه متصل خواهد کرد، مورد بهره برداری قرار گرفت. بر اساس گزارش این روزنامه، با بهره برداری این جاده ورود ترافیک ترانزیت به داخل پریشتینا مسدود خواهد شد. این پروژه در اوایل سال ۲۰۱۶ به پایان خواهد رسید.

روزنامه ینئی آکیت در گزارشی با تیتر “خانه مولانا در بلخ مرمت میشود” نوشته است، آژانس همکاری و توسعه ترک “تیکا” اقدام به مرمت خانه مولانا جلال الدین رومی در بلخ واقع در شمال افغانستان و مدرسه پدرش بهاءالدین ولد و سلطان‌العلما کرده است. تیکا در راستای این پروژه ساکنین چندین خانه اطراف را تخلیه کرده و برای آنان خانه های جدید احداث کرده است. این پروژه در پایان ماه سپتامبر کلید خورده و در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ نیز مورد به اتمام خواهد رسید.

روزنامه وطن طی گزارشی با عنوان “عمر زنان  آنتالیا و مردان آنکارا زیاد است” نوشته است، به موجب تحقیقی که سازمان آمار ترکیه در راستای طول عمر در ۵ استان برزگ انیکشور منتشر کرده است، زنان استان آنتالیا و مردان استان آنکارا از طول عمر بیشتری برخوردارند.

فهرست