موج رد درخواست اقامت توریستی ایرانیان بدون تمکن مالی در کشورترکیه کلید خورد و هزاران ایرانی که مشغول به کار غیرمجاز بودند در آستانۀ اخراج از این کشور قرار گرفتند

در راستای اجرای سیاستهای جدید مهاجرتی کشور ترکیه در سال نو میلادی ۲۰۱۸ اکثر ایرانی ها که از قبل در ترکیه با اقامتهای کوتاه مدت (سالیانه-توریستی) زندگی میکردند و به طور معمول (سالیانه اقامت خودرا تمدید میکردند) و یا در سال جدید به این کشور وارد شده اندو برای دریافت اولین مرحله از این اقامت اقدام کرده اند و در نوبت مصاحبه با مراجع ذیربط کشور ترکیه قرار داشتند با چالشی جدید روبرو شدند..
از آنجاکه دارندگان این اقامت توریستی اصلا اجازه فعالیت کاری در ترکیه را ندارند و دولت ترکیه پس از مواجه شدن با موج مهاجرت شمار زیادی از ایرانیان و کشف مواردی متعددی از کار سیاه و غیرقانونی اقدام به اجرای سیاست مقابله جویانه بسنده کرده ند و شواهدی مبنی بر اینکه که قصد دارند این سیاست جدیدابلاغی را با حساسیت بیشتر دنبال کنند.
در نهایت اقامت توریستی افرادی که بعداز سه سال و نیم با ادّله منوط به دلایل امور توجیه پذیر ارائه ندهند،تمدید نخواهد شد.

اقدام به شروع دورۀ تحصیلی در یکی از مراکز آموزشی و دانشگاهی
اقدام به کاریابی از طریق قانونی و اخذ اقامت کاری
اقدام به سرمایه گذاری قانونی و اخذ اقامت کاری به عنوان کارفرما
داشتن پروندۀ درمانی معتبر برای معالجه در یکی از مراکز درمانی معتبر
ازدواج با اتباع ترک و قرارگرفتن در پروسۀ شهروندیخرید مسکن

از نظر دولت ترکیه زمان لازم برای انجام یکی از امور اقامت توریستی همان سه و نیم سال است. برای اجرای دقیق این سیاست ، شعب ادارۀ مهاجرت به مترجمان فارسی زبان مجهز شده اند که بتوانند بعنوان همیار در کنار فرد خواست کننده برای انجام امور اداری مهاجرت وهمچنین راستی آزمایی انگیزه خود فرد برای نوع اقامت توریستی در کشور ترکیه اقدام کنند . بدین ترتیب برای متقاضیانی هم که برای اولین بار در اداره مهاجرت ترکیه مصاحبه میشوند شرایط دشوارتر شده و ضمناافراد میبایست عیناً انگیزۀ حقیقی خودرا با همراه داشتن مدارک پیوستی وبا صداقت کامل عنوان نمایند..
دولت و ادارۀ مهاجرت کشور ترکیه خود را مجاز میدانند که حتی پس از اعطای اقامت توریستی در هر لحظه که عدم همخوانی و صحت مدارک ارائه شده اثبات گردد بدون قید وشرط منجر به اخراج توأم با جرایم برای افرادخواهد شد .یعنی حتی زمانیکه افراد املاکی را در ترکیه خریداری کرده و اقامت سالیانۀ خود و خانوادۀ آنها بدون دردسر تمدید میگردیدودر ضمن اگر مرتکب نوعی از درآمدزایی غیرقانونی، ثبت نشده و در اصطلاح کار سیاه شده باشند مشمول شرایط اخراج و جرایم خواهند شد.
قوانین کار اتباع خارجی در ترکیه و محدودیتهای اقامت توریستی از قبل وجود داشته، به شکل رسمی هم این قوانین درموردمهاجرین در همۀ کشورها صادق است، اما از آنجاکه حساسیت دولت بعد از مواجه شدن با موج مهاجرت ایرانیان و مشاهدۀ موارد متعدد تخطی از قوانین روز کشور ترکیه توسط آنها برانگیخته شده و از طرفی تجهیزشدن ادارات وابسته به مهاجرت به مترجمان فارسی زبان گواهی بر سختگیریها است، بویژه برای ایرانیان را هدف گرفته باشد. سختی دریافت اجازۀ کار بصورت کارمند (که در ترکیه توسط کارفرما درخواست میشود و کارفرما و متقاضی باید دارای شرایطی ویژه باشند) موجب شده که تعداد کثیری از ایرانیان شاغل در ترکیه برای قانونی کردن درآمدزایی خود اقدامی نکرده باشند و یا کارفرما و کارمند بدلیل دارا نبودن شرایط آن از این پروسۀ قانونی منصرف شوند، در حالیکه درصورت اثبات چنین جرمی علاوه بر اخراج اتباع خارجی، او و کارفرما با جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.
افرادی که با وضعیت رد درخواست اقامت روبرو میشوند و ابلاغیۀ آنرا دریافت میکنند اگر از مقدار پیشفرض اقامت مجاز خود (یعنی سه ماه در سال یا به عبارتی۹۰ روز که برای ایرانیان معافیت ویزا درنظر گرفته شده) زمانی باقی داشته باشند میتوانند تا پایان این زمان در ترکیه بمانند درغیر این صورت بمدت ۱۰ روز فرصت دارند که خاک ترکیه را ترک کنند و یا مورد جریمه در گذرگاههای مرزی قرار میگیرند، اگر طی این مدت برای خروج از ترکیه اقدامی نکنند ممکن است مورد بازداشت، جریمه و اخراج واقع شوند. همچنین افرادی که به رد درخواست اقامت خود معترض هستند میتوانند تا پایان مدت رسیدگی به شکایت ثبت شدۀ خود در ترکیه بمانند. پیشنهاد میشود که درصورت اعتراض به ابلاغیۀ مذکور متقاضیان به یکی از وکلای قانونی مهاجرت (ترک یا ایرانی) مراجعه کنند، آنها قادرند که اگر این رد درخواست نتیجۀ یک سوءتفاهم بوده آن را ملغی نمایند.

https://www.aparat.com/v/fqDjU

فهرست