عوارض تلخ پناهندگی در ترکیه

بعد از حوادث انتخابات سال۱۳۸۸ شمسی ایران, نام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل_ترکیه در ایران به سر زبان ها افتاد.
برخی از کسانی که در ایران به دلیل فعالیت های سیاسی یا اجتماعی تحت تعقیب قرار گرفته بودند برای تامین امنیت خود و خانواده به صورت قانونی و غیر قانونی راهی ترکیه شده اند! بدون آنکه بدانند چه در انتظارشان است! رفته رفته با آمدن این عزیزان و راهی شدن شان به کشور سوم دیگران هم به این فکر افتادند حالا که می شود از این طریق به اروپا و آمریکای شمالی برسند چرا شانس شان را امتحان نکنند. سیاسی،مذهبی،جنسیتی و خشونت خانوادگی عناوینی بودند که می شد بر اساس آن ادعای پناهجویی کرد!
به مرور زمان با توسعه فضای مجازی عده ای نیز دست بکار شدند تا از فرصت به دست آمده به جهت کسب درآمد استفاده نمایند.
#کیس تضمینی ، #قبولی_صد_درصد ، #موقعیت_عالی ،#روند_کوتاه_مدت_تا_رسیدن_به_کشور_سوم و… مواردی اینگونه در باغ سبزی بود و هست جهت کشاندن افراد به سمت ترکیه!
اگر به #آسام_آنکارا مراجعه کنید هموطنانی را خواهید دید که در صف ثبت نام به انتظار ایستاده اند و محال است روزی چندین هموطن ایرانی نبینید!
هموطن هایی  که وقتی پای صحبت شان می نشینی خیلی محکم و راسخ عنوان می نمایند آمده اند که بروند کشور سوم و وقتی از مسایل و مشکلات دوره پناهجویی برای ایشان می گویید و اینکه همه چیز به آن راحتی که فکر می کنید نیست سریعا گارد می گیرند و حرفهایت را به دیده تردید نگاه میکنند.
اگر هفته بعد مجددا به همان ساختمان #آسام مراجعه کنید خواهید دید تعدادی از ثبت نامی های هفته پیش مجددا در صف انتظار مشاوره هستند!
دلیلش هم فقط یک چیز است
#تغییر_شهر!
هرچقدر که #مشاور_آسام توضیح می دهد که ما نمی توانیم و باید قوانین کشور میزبان را رعایت کنیم این عزیزان فکر می کنند که فرد مسوول با وی خصومت داشته و نمی خواهد کمکی به او نماید.

و این تازه آغاز ماجراجویی های پناهجویی می باشد.

عدم اطلاع دقیق نسبت به قوانین و تغییرات متناوب #قوانین_پناهجویی موجب شده که این کلاف سردرگم پناهجویی هر روز بیشتر از گذشته پیچیده تر شود!
فرد پناهجو فکر می کند هیچگاه دچار مشکل نخواهد شد و با تحمل دوره پناهجویی بالاخره به سرزمین رویایی خود خواهد رسید.و هیچگاه فکر نمی کند که شاید او هم دچار استیناف گردد.

www.rosedanismanlik.com

در حالیکه اگر قرار بود همه افراد ثبت نامی راهی کشور سوم شوند دیگر احتیاجی به این دستگاه عریض و طویل کمیساریا نبود.
در طول دوره پناهجویی تا زمان پرواز به کشور سوم فرد #پناهجو باید سایه شمشیر داموکلس را همیشه بالای سر خود ببیند هیچ تضمینی در این بین وجود ندارد!تنها زمانی می توان نفس راحت کشید که زیر پایت زمین کشور سوم را حس کرده باشی!
قبولی در کمیساریا تازه ۳۰ درصد مسیر پناهجویی است!
شاید شما از نظر کمیساریا واجد شرایط پناهجویی باشید اما از نظر قوانین کشور سوم مشمول اسکان مجدد در کشور سوم نباشید!
کشور سوم بر اساس مفاد هفتگانه خود می تواند پرونده فرد پناهجو را رد نماید و در صورت ردی بی هیچ تعارفی فقط یک درصد امکان دارد درخواست تجدیدنظر شما پذیرفته شود.
و با توجه به شرایط حال حاضر رسیدن به کشور سوم روز به روز در حال سخت تر شدن می باشد.
امیدواریم هموطنان عزیز قبل از هر اقدامی نسبت به عواقب کارشان خوب اندیشه کنند تا ناگهان به خود نیایند و ببینند ۵ سال از عمرشان را صرف هیچ کرده اند!
(امیدواریم متهم به سیاه نمایی نشویم در دو هفته گذشته کم نبودند افرادی که تماس گرفتند و نقطه مشترک اکثر این عزیزان عدم پذیرش ادعای پناهجویی شان از سوی هیات کشور سوم بوده است)

فهرست