مروری بر مطبوعات ترکیه دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴

مطبوعات ترکیه دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴

روزنامه صاباح در خبری با تیتر “اروپای بدون ویزا، به واقعیت میپیوندد” مینویسد، درروابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا، صفحه جدیدی پس از ۱۱ سال باز شد. در اجلاس دیروز ترکیه – اتحادیه اروپا در بروکسل، ۳ مورد به دست آمد. این سه مورد عبارتند از؛ کمیسیون اتحادیه اروپا در گزارش ماه اکتبر سال ۲۰۱۶، سفرهای بدون ویزا را پیشنهاد خواهد کرد، اتحادیه اروپا برای سوریانی که در ترکیه به سر میبرند، برای آغاز، مبلغ ۳ میلیارد یورو اختصاص خواهد داد و روز ۱۴ دسامبر سرفصل هفدهم با نام سیاست اقتصادی و پولی باز خواهد شد. در یک چهارم اول سال ۲۰۱۶ نیز فعالیتها برای انجام برخی سرفصلها، آغاز خواهد شد.

روزنامه یئنی آکیت در خبری با تیتر “حمایت سایتهای اجتماعی اعراب در مقابل تحریم روسیه” مینویسد، پس از امضا و تایید تحریم لوازم ترکیه از سوی پوتین رئیس جمهور روسیه، جهان عرب، کمپینهایی برای حمایت از ترکیه در سایتهای اجتماعی آغاز نمودند. در این کمپینها که از سوی روشنفکران عرب بسیار مورد توجه واقع گردید، هش تگهایی با عناوین “مسلمان هستم و با ترکیه همبستگی دارم”، “عربم و با ترکیه همبستگی دارم” و “از اجناس تولید ترکیه حمایت کن” مورد استفاده قرار گرفت. تعداد بسیاری از اعضای رسانه ها، افراد مشهور در تویتتر، فعالان و نویسندگان، در پستهای خود برای حمایت از ترکیه، جمله های “حمایت از اجناس تولید ترکیه، وظیفه همه مسلمانان و اعراب میباشد.” و “لوازم تولید شده درترکیه، بسیار با کیفیت میباشند و قیمتهایشان نیز مناسب است. در همه کشورهای عربی، شرکتهای ترک وجود دارد.” را مورد استفاده قرار دادند.

روزنامه خبرترک طی گزارشی با تیتر “مردم روسیه، پوتین را متهم میکنند” می نویسد، در حالی که تنش میان دو کشور پس از سرنگون سازی جنگنده روسیه، ادامه دارد، در رابطه با این موضوع یک نظرسنجی در روسیه انجام گردید. بر اساس این نظر سنجی که از سوی آژانس خبری “روسبالت” انجام گردید، ۳۷ درصد از مردم روسیه دلیل خراب شدن روابط میان دو کشور را حسابهای نادرست کرمیلین قلمداد کردند. درصد افرادی که دلیل دشمنی روسیه با ترکیه را مشاورانی که دستور ورود به سوریه را بدون در نظر گرفتن منافع ترکیه داده اند میدانند، ۳۶ درصد میباشد.

روزنامه یئنی شافاک در خبری با تیتر “کارهای در شمال عراق بهبود می یابد” مینویسد، فعالیتها در شمال عراق که انتظار می رود پس از دو سال، اولین صادرات نفتی به ترکیه را انجام دهد، پس از بحران میان روسیه و ترکیه، سرعت گرفت. این منطقه دارای منابع نفتی به میزانی که قادر است به تنهایی نیاز ۵۰ ساله ترکیه به گاز را تامین نماید میباشد. انتظار می رود اولین گاز طبیعی از شمال عراق، پس از دو سال به ترکیه انتقال یابد. سال ۲۰۲۰، ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز وارد بازار ترکیه خواهد شد.

روزنامه وطن در خبری با تیتر “پیشگیریهای نظامی در مرز برای مقابله با موشکها” مینویسد، سیستم دفاع هوایی ملی ساخت شرکت ASELSAN با نام KORAL که دارای خصوصیت مقابله و ایجاد خدشه در سیگنال سیستمهای رادار، هواپیما و موشکها میباشد، به گذرگاه مرزی با سوریه منتقل شده و به شکل فعال آورده شد. سیستم دفاع هوایی KORAL دارای برد ۱۰۰ کیلومتری میباشد. این سیستم با ایجاد خدشه در سیستمهای جهت یاب موشک، هواپیما و رادارها، آنها را به شکل غیر فعال در می آورد.

فهرست