مروری بر روزنامه های ترکیه امروز دوشنبه ۲۸ دی ماه۱۳۹۴ – ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶

به گلچینی از مهمترین اخبار و جالبترین گزارشای مطبوعات امروز صبح ترکیه توجه فرمایید.

روزنامه صاباح در صفحه اول خود نوشته است: “داعش عروسک جدید خیمه شب بازی دوران وحشتزای مدرن است.”این روزنامه به نقل از ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نوشته است که امروزه سیاست خاورمیانه و گفتمان ضد مهاجرت مبتنی بر اسلام هراسی، براساس اقدامات داعش تنظیم می شود. وی تاکید کرده است که کشورهایی چون ایران، روسیه، رژیم اسد و جنبشهای نژادگرایانه اروپا با بهانه قرار دادن داعش در حال تقویت موقعیت خود هستند. به همین دلیل این گروه از داعش و اقدامات بربرانه ان خشنود هستند. کالین تاکید کرده که اگر برای از میان برداشتن داعش نیرو و اراده ای صمیمی وجود داشته باشد، این گروه در مدتی کوتاه امحاء می شود.

روزنامه استار مطلبی در خصوص تغییر مفهوم واژه ترور نوشته است.
روزنامه استار به نقل از مته یارار کارشناس امنیت نوشته است که دوران جنگهای متعارف به اتمام رسیده و حکومتها اکنون برای تامین منافع خود در حال تاسیس گروههای تروریستی هستند. وی با بیان اینکه گروه تروریستی پ ک ک از جانب دیگران و نیابتا در حال جنگ با ترکیه است می گوید:” اکنون کشورها، برای تامین منافع خود برخیها را آلت دست خود قرار می دهند. به همین دلیل است که گروههای تروریستی یا از سوی کشورهای بزرگ و یا کشورهای طراح دیگر تجهیز می شوند. این حمایتها صرفا مادی نیست بلکه مجموعه ای از کمکهای لجستیکی، آموزشی و انسانی را نیز در بر می گیرد.”
روزنامه وطن از ارایه شدن ۴ بسته جدید اصلاحات در خلال چند ماه خبر داده است.
به گزارش روزنامه وطن فیکری ایشیق وزیر تکنولوژی، صنایع و علوم اظهار داشته است که پاکت اصلاحات جدیدی در زمینه توسعه و تحقیقات به امضای احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، به مجلس کبیر ملی ارایه شده است. وی تاکید کرده است که در خلال چند ماه اینده ۴ بسته جدید اصلاحی حاضر خواهد شد. ایشیق افزوده است:” بسته نخست در زمینه توسعه و تحقیق، بسته دوم در رابطه با تولید، بسته سوم در مورد حق تالیف و بسته چهارم در خصوص نوسازی ساختار توبیتاک است.”
روزنامه یئنی شافاک از تقویت توان ترکیه در خلیج خبر داده است.
به گزارش این روزنامه یوسف جواهیر، رییس شورای کار ترکیه-عربستان سعودی وابسته به نهاد روابط اقتصادی خارجی، اظهار داشته است:” ترکیه به مرحله ای رسیده که قادر است در زمینه تامین تکنولوژی تولید سلاح در خاورمیانه حضوری موثر داشته باشد.” وی افزوده که کشورهای خلیج اگرچه قادر به تامین اسلحه کلاسیک هستند اما در زمینه تامین تفنگ برای نیروهای پیاده، هواپیماهای بدون سرنشین، نوسازی تانکها و مانند انها به خدمات کشورهای غربی نیازمند هستند. به همین دلیل این کشورها مایل به مشارکت با ترکیه در این زمینه ها می باشند. جواهر همچنین خبر داد که احداث خط اهن میان مکه و مدینه نیز به احتمال قوی از سوی پیمانکاران ترک صورت خواهد گرفت.
و روزنامه خبر ترک نوشته است درب مزیتهای اقتصادی جدیدی به روی شرکتهای ترک گشوده می شود.
به گزارش این روزنامه لغو تحریمهای ایران، از تاثیرات مثبتی برای فعالیت شرکتهای ترک برخوردار بوده است.  گفته می شود که خطوط هوایی ترکیه و سازمان هوانوردی غیر نظامی ترکیه در این راستا اماده برداشتن گامهای بزرگی است. پیش بینی می شود که به دنبال برداشته شدن تحریمهای ایران، تعداد توریستهای ایرانی در ترکیه افزایش خواهد یافت و ترافیک تجاری نیز بیشتر خواهد گردید و در خصوص مسائل مالی نیز هالک بانک ترکیه فعالیت بیشتری از خود نشان خواهد داد. از سوی دیگر شرکتهای تامین انرژی در ترکیه هم با طرف ایرانی در زمینه خرید گاز طبیعی و نفت، همکاری بیشتری خواهند داشت.
فهرست